استاندار همدان بر اصلاح الگوی کشت بر اساس فناوری در استان تاکید کرد

 169907239.jpg

استاندار همدان با تاکید بر اصلاح الگوی کشت در استان گفت: جهاد کشاورزی با تغییر الگوی کشت براساس علم و دانش و فناوری با حداقل امکانات بیشترین بهره وری را از زمین‌های کشاورزی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در بیست و پنجمین ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با اشاره به اینکه آموزش و مکلف کردن کشاورزان به استفاده از علم و فناوری از وظایف جهاد کشاورزی است، از اقدامات جهاد کشاورزی در راستای تحقق تغییر الگوی کشت که موجب فراهم کردن زمینه های کشت گلخانه ای شده است قدردانی و حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه کارسازترین تدبیر در خصوص رفع مشکلی بی آبی استان همدان مدیریت مصرف آب کشاورزان است اظهار داشت: جهاد کشاورزی بابت کوتاهی در مدیریت مصرف آب کشاورزان باید پاسخگو باشد و نحوه استفاده صحیح از آب را به کشاورزان آموزش دهد که در این خصوص کوتاهی هایی صورت گرفته است. 

استاندار همدان با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده در یک ماه اخیر از زمین‌های کشاورزی اطراف همدان گفت: تمام زمین‌های کشاورزی در همدان از جمله در ده پیاز، گنج تپه، انصار الامام و امزاجرد و خالق وردی کبودرآهنگ غرقابی شده اند و با بی تدبیری آب‌ گوارا در زمین های کشاورزی رها شده است و برداشت سیب زمینی را به تاخیر می‌اندازند و از زمین و آب به عنوان سردخانه استفاده می‌کنند. 

قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه نگاه ما بر تقویت کشاورزی باشد نه کشاورزی یله، رها، سنتی و غرقابی افزود: این ماموریت مهم جهاد کشاورزی، دستگاه های نظارتی و دفتر اقتصادی استانداری است که تغییر الگوی کشت، دوره کشت و آیش را در دستور کار کشاورزان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه بی تدبیری ها موجب شده که آب به بخش کشاورزی بی حد اختصاص یابد گفت: شیوه عملکرد کنونی زمین، آب و خاک را نابود می کند که ظلم در حق طبیعت است و تجربه ثابت کرده طبیعت انتقام سختی خواهد گرفت.

استاندار همدان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود تصریح کرد: جهاد کشاورزی موظف است کشاورزان را در بحث دانش بنیان تعلیم دهد تا با کمترین میزان آب بیشترین بهره وری و بهره برداری را داشته باشد و با نصب کنتورهای هوشمند مصرف آب را کنترل کند. 

قاسمی فرزاد اظهار داشت: استان همدان دارای ظرفیت مناسبی برای کشت محصولات کم آب بر مانند پسته و زعفران، کلزا و گشنیز است که با حمایت های دولت و مصرف کمترین مقدار آب بالاترین درآمد، بهره وری و ارزش افزوده عاید استان می شود.

وی از کشاورزان همدانی بابت نذر آب، همراهی ایثارگرانه در دوران کم آبی و در اختیار قرار دادن چاه‌ها برای مصارف شهری قدردانی کرد. 

استاندار همدان با اشاره به اینکه برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی، راهی جز این نداریم که در حوزه کشاورزی سراغ دانش و فناوری برویم افزود: با توجه به فرمان و شعار امسال مقام معظم رهبری (سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) باید با سرعت این مسیر را طی کنیم که فناوری و علوم دانش بنیان به طور عملی در بحث کشاورزی تحقق یابد.

قاسمی فرزاد خاطرنشان کرد: در استان ۶۷ شرکت فعال دانش‌بنیان وجود دارد که ۱۳ شرکت از آن‌ها در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه استان همدان با توجه به سطح ارتفاع بالا از ظرفیت چشمگیری برای پرورش گل های باکیفیت مناسب صادرات برخوردار است گفت: با استفاده از تجربیات متخصصان می توان زمینه تولید و صادرات گل در استان را فراهم کرد.

استاندار همدان تصریح کرد: شرکت برق استان همدان در دوران بحران کم آبی در خصوص برق رسانی به چاه‌ها و نصب ترانس برق با اقدامات جهادی و تسریع در امور پای کار بودند که باید حمایت ویژه شوند. 

در این جلسه گزارشی از روند اقدامات پارک علم و فناوری در سالجاری از سوی مدیرکل ارائه شد و نیز مشکلات پارک علم و فناوری در خصوص بازار، تجاری سازی، تامین مالی، مالیات و تامین اجتماعی مطرح شد.

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی