استاندار همدان تاکید کرد: حمایت و رفع موانع تولید؛ سیاست محوری دولت

 photo_2021-12-16_12-45-15_1.jpg

به گزارش روابط عمومی استانداری، دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، شب گذشته در گفت‌وگوی زنده و مستقیم تلویزیونی با مردم استان، از شبکه استانی سیما، به تشریح سیاست‌ها و رویکردهای مدیریتی استان مبتنی بر اولویت‌های محوری دولت مردمی سیزدهم پرداخت.

استاندار همدان گفت: تاکید دولت سیزدهم توجه و تکیه بر اسناد بالادستی به‌ویژه بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری است. دکتر آیت‌الله رئیسی، به عنوان رئیس دولت، برنامه‌های خود را مبتنی بر این بیانیه تدوین و ارائه کردند؛ بنابراین محور حرکت و اقدام عملی ما در استان نیز به تاسی از دولت، پیگیری این رویکردها به صورت جدی است.

 

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و انتقال تجربه مدیریتی از نسل پیشکسوت به نسل جدید در دستور کار دولت

قاسمی‌فرزاد، تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم خود را مکلف به انتقال تجربه مدیریتی از نسل پیشکسوت به نسل جدید یعنی گام دوم انقلاب می‌داند و برهمین اساس استفاده از نیروهای جوان، خوش‌فکر و متعهد در تصدی مسئولیت‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار داده است. یکی دیگر از سیاست‌های دولت این است که، نمی‌توان با ساز و کار دولتی همه امور را انجام داد، بنابراین واگذاری امور به مردم و کوچک‌سازی دولت از جمله رویکردهای دولت است.

استاندار همدان با بیان اینکه حمایت از تولید و مانع‌زدایی در این بخش سیاست اصولی دولت، منویات رهبر معظم انقلاب در قالب شعار سال است، گفت: با حمایت از تولید‌کنندگان نه تنها از کُند شدن چرخ‌های اقتصاد و تولید جلوگیری می‌شود بلکه روز‌به‌روز میزان سرعت و حرکت بخش تولید افزایش می‌یابد؛ چرا که در سایه تولید علاوه بر تثبیت اشتغال موجود، می‌توان فرصت‌های شغلی جدید، مولد و پایدار را برای کاهش نرخ بیکاری ایجاد کرد.

نماینده عالی دولت در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در چابک‌سازی و استفاده از ظرفیت جوانان، گفت: در این راستا رهبری معظم انقلاب نیز پیشتر بر کاهش تصدی گری‌ دولت با هدف سرعت بخشیدن به فرایند کارها و کاهش زمان صدور مجوزها با بهره گیری از توان فکری جوانان و واگذاری امور به آنها تاکید داشتند. دراین خصوص با همراهی و هم‌فکری نمایندگان فهیم و ارزنده استان همدان در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنیم با پالایش قوانین به ویژه موارد مربوط به بخش تولید، روند صدور مجوز را تسهیل کرده تا سرمایه گذاران دچار سردرگمی و خستگی نشده و چرخه طولانی صدور مجوز، سرمایه‌گذار را از هدف خود دور و منصرف نکند.

 

ضرورت توسعه متوازن و همه‌جانبه

استاندر همدان، در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ضرورت توسعه متوازن و همه‌جانبه، گفت: روند توسعه در استان، باید متوازن و همه‌جانبه باشد؛ چراکه توجه صرف به توسعه اقتصادی و کم‌توجهی به دیگر بخش‌ها، ازجمله توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور را با مشکل مواجه می‌کند و یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مدیریت اجرایی استان همدان، توسعه فرهنگی است. با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است؛ توسعه فرهنگی را در دستور کار قرار داده و جلسات شورای فرهنگ‌عمومی را از سر گرفتیم و اولویت‌های فرهنگی استان را در قالب «سند راهبردی مهندسی فرهنگی» و همچنین «سند قرآنی» تدوین و تهیه کردیم که برش سه ماهه و یکساله آن به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شود.

 

واکسیناسیون گسترده مردم، نقطه شروع حرکت دولت سیزدهم

استاندار همدان، سلامت را مهم‌ترین رکن برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: مهم‌ترین بحث در برنامه‌های دولت «سلامت» است. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و به دنبال آن کشور ایران عزیز اسلامی، در این راستا، نخستین اقدام دولت سیزدهم، شروع هرچه‌سریع‌تر واکسیناسیون به‌طور گسترده بود.
وی افزود: هنگام آغاز فعالیت دولت سیزدهم، کشور با شرایط کرونایی نامناسب، مرگ و میر بالا و ابتلای شمار زیادی از افراد به این ویروس مواجه بود که با کار جهادی و تدابیر اندیشیده شده در زمینه واردات و تزریق واکسن در کوتاه‌ترین زمان ممکن توفیقات قابل توجه و چشمگیری در این حوزه حاصل شد.
نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا روزهای شنبه با حضور رییس جمهور به مدت بیش از سه ساعت تشکیل و ستادهای استانی نیز به صورت ویدئو کنفرانس شاهد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده هستند و استانداران نیز با تاسی از سیاست های کلی، برنامه ها و مصوبات را دنبال می کنند چرا که مبحث سلامت مهم‌ترین رکن فعالیت در این دولت است.

 

رفع مشکلات روزمره مردم در ستاد تنظیم بازار

قاسمی‌فرزاد، گفت: مسئله‌محوری مدیریت اجرایی استان براساس سیاست‌های دولت سیزدهم، توجه به مشکلات و مسایل روزمره مردم برای بهبود شرایط اقتصادی و تامین رفاه، پیش بینی یا چشم‌انداز توسعه در ۲ دوره میان‌مدت و بلندمدت و همچنین تربیت نسل مدیریتی و کادرسازی برای آینده است.
وی افزود: برهمین اساس «بهبود معشیت و شرایط اقتصادی با توجه به مشکلات و موضوعات روزمره برای جلوگیری از بروز مشکل در زندگی عادی مردم، پیش‌بینی افق توسعه در دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت و کادر سازی و تربیت نسل مدیریتی برای ادوار آینده» اولویت‌های محوری مجموعه مدیران استان همدان در دولت سیزدهم است.
استاندار همدان توجه به معیشت مردم و بهبود اوضاع اقتصادی را از جمله اولویت های اصلی دولت برشمرد و گفت: اقدامات موثر و گسترده‌ای در این حوزه در سطح کشور و استان انجام شده و برای مشکلاتی همچون کمبود و گرانی مرغ، تخم مرغ و همچنین مساله نان در جلسات مستمر ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری و چاره جویی شده است.
قاسمی‌فرزاد در ادامه بحث بازار و تنظیم آن پرداخت و گفت: مسئله بعدی که  به عنوان یکی از مباحث اولویت‌دار در کشور و همچنین در استان همدان پیگیری می‌شود، بازار، تنظیم آن و معیشت مردم است. در این راستا اقدامات مبسوط از جمله برگزاری مستمر جلسات تنظیم بازار به ریاست استاندار است. که در این جلسات به موضوعات مختلفی که برای مردم دغدغه است می‌پردازیم و سعی می‌شود تا موانع و مشکلات را رفع و حل کنیم.

وی تصریح کرد: دولتمردان در راستای رفع مشکلات معیشتی و جلب نظر و اعتماد مردم با توجه به اینکه دولت آیت الله رییسی ملقب به مردمی بودن است، در میان مردم حاضر شده و از نزدیک مطالبات و دغدغه های مردم را شنیده و برای تامین مطالبات و رفع دغدغه ها اقدام می کنند.

 

تکمیل طرح انتقال آب سد تالوار به شهر همدان در تابستان ۱۴۰۱

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه استان همدان دارای ظرفیت‌های گسترده و بیشماری برای توسعه اقتصادی به ویژه در بخش های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری است، تاکید کرد: استان همدان در بخش کشاورزی از گذشته تاکنون دارای زمین های مرغوب زراعی بوده اما پژوهش‌های انجام شده در حوزه آب و خاک نشان می دهد که از سفره های آب زیرزمینی که طی صدها سال شکل گرفته در پنج دهه گذشته به شکل گسترده ای مصرف شده است.

 

ضرورت ارتقاء بهره‌وری آب و خاک در استان

استاندار همدان افزود: بنابراین برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و آشامیدنی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شد که مهم‌ترین آن تکمیل طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان است.

قاسمی فرزادگفت: میزان آب مصرفی شهر همدان یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه است اما هم اینک خروجی سد اکباتان ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر در ثانیه است، بنابراین برای مدیریت آب مصرفی ابتدا مقرر شده بود که آب جیره بندی و در ساعاتی از روز قطع شود که با اقدامات و برنامه‌ریزی موثر انجام شده در ماه های اخیر، از جیره بندی و قطع آب جلوگیری شد.

به گفته وی، انتقال آب از سد تالوار به همدان در سال ۸۳ و هم‌زمان با سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این استان مصوب و عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ آغاز شده و از ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال آن تاکنون ۱۳۰ کیلومتر اجرا شده که ۲۰ کیلومتر باقیمانده در مسیری دشوار و سخت گذر قرار دارد.

استاندار همدان تصریح کرد: در این زمینه و برای پیشبرد موثر کار، ابتدا دستگاه‌های مسئول را مکلف به اجرایی کردن این طرح تا دهه فجر امسال کردیم که البته با بررسی و ارزیابی انجام شده با حضور وزیر نیرو، مقرر شد که این طرح نهایتا تا تابستان سال آینده (۱۴۰۱) به بهره برداری برسد.

قاسمی فرزاد افزود: با بهره برداری از این طرح بیش از  یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه به شبکه و ظرفیت مصرفی شهر همدان اضافه می شود ضمن اینکه می توان با بهره گیری از آب چاه های حفر شده با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه، منابع آبی اطمینان بخشی را برای آینده استان تامین کرد.

 

استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی و به‌ راه انداختن نهضت گلخانه‌ای

نماینده عالی دولت در استان همدان در ادامه به طرح‌ها و برنامه‌های استان در راستای مسائل کشاورزی پرداخت و گفت: حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد آب استان همدان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین کنار گذاشتن شیوه سنتی آبیاری اراضی، تغییر الگوی کشت از محصولات پُر‌آب‌بر به کم‌آب‌بر نظیر زعفران و کُلزا و همچنین توسعه گلخانه‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار همدان تصریح کرد: از سوی دیگر درصدد راه اندازی نهضت احداث گلخانه با کمک کشاورزان هستیم؛ چرا که میزان مصرف آب در گلخانه‌ها کمتر از ۱۰ درصد و بهره‌وری آن پنج تا ۱۰ برابر است ضمن اینکه توسعه گلخانه ها منجر به ایجاد فرصت های شغلی پایدار می‌شود.
وی افزود: برای هدایت کشاورزان از روش‌های سنتی به سمت کشت گلخانه‌ای، دولت تسهیلات ویژه و مناسبی را درنظر گرفته و همچنین باید بیش از ۵۰ درصد منابع بانکی استان صرف تولید و تامین امنیت غذایی شود.

 

جلوگیری از خام‌فروشی و روی‌آوری به فرآوری مواد معدنی

استاندار همدان در ادامه با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های قابل توجه استان در حوزه صنعت، گفت: از ۱۵۰ نوع ماده معدنی موجود در جهان ۲۸ نوع آن به وفور از معادن این استان استخراج می شود.
وی با بیان اینکه باید از خام‌فروشی جلوگیری کرد و فرآوری مواد معدنی را افزایش داد، افزود: می‌توان با دعوت از سرمایه گذاران و هدایت آنها برای سرمایه گذاری در حوزه مواد معدنی، ارزش افزوده و رونق اقتصادی دراین حوزه ایجاد کرد.
قاسمی فرزاد افزود: بخشی از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی، ناشی از شیوع ویروس کرونا و بخشی هم بدهی‌های واحدها به سازمان‌ها از جمله تامین اجتماعی و مالیات است که همه این مشکلات در ستاد تسهیل استان همدان به صورت دقیق بررسی و رفع می شود.
وی تاکید کرد: برخی واحدها نیز نیاز به مجوزهایی برای ادامه کار دارند اما موانعی پیش روی آن‌ها قرار دارد که این موانع نیز در کارگروه رونق تولید استان با حضور مدیران مربوطه و کارشناسان بررسی و موانع و مشکلات پیش روی این واحدهای تولیدی برداشته می‌شود.
استاندار همدان گفت: در همین ارتباط در جلسه‌ای با مدیران و سرپرستان بانک‌ها در استان بر تعطیل نشدن واحدهای تولیدی تاکید و مقرر شد در صورت وجود سوء مدیریت در واحد تولیدی، این واحد با نظارت بانک کار خود را ادامه دهد.

قاسمی فرزاد افزود: در حوزه تولید با توجه به افرایش قیمت‌ها، برخی تولید کنندگان برای تامین سرمایه مورد نیاز خرید مواد اولیه دچار کمبود منابع و سرمایه هستند که با استفاده از منابع بانکی و پرداخت سرمایه در گردش به صورت جدی از آنها حمایت می کنیم.

 

توسعه صنعت گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مولد

استاندار همدان در ادامه افزود: برای توسعه تضمین شده استان باید به طور حتم برنامه راهبردی داشت که در این راستا چشم انداز چهار ساله و افق هشت ساله برای تدوین برنامه ها در نظر گرفته شده است تا مسیر توسعه متوازن استان با بهره گیری از یک برنامه راهبردی و کلان‌نگر ریل‌گذاری شود.

وی در ادامه به ظرفیت های گردشگری استان همدان اشاره کرد وگفت: استان همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی است که هر یک از آنها در نوع خود حائز اهمیت ویژه هستند از جمله «علیصدر» به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، تپه تاریخی «هگمتانه» و دیگر آثار تاریخی که در یونسکو ثبت جهانی نشده است.

قاسمی فرزاد افزود: در مکاتبه با وزیر میراث فرهنگی مقرر شد تا برای ثبت جهانی تپه هگمتانه اقدامات و گام هایی برداشته شود که در صورت ثبت جهانی این اثر تاریخی به طور حتم شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به استان همدان و رونق اقتصادی منطقه و مردم خواهیم بود.

به گفته وی، در حوزه گردشگری مذهبی نیز آرامگاه «حیقوق نبی» یکی از پیامبران الهی در تویسرکان قرار دارد که می توان آن را به عنوان یک اثر مذهبی برای ثبت جهانی پیشنهاد داد.

نماینده عالی دولت در استان همدان، یکی از مزیت های صنعت گردشگری را ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مولد دانست و گفت: می‌توان با رونق بخشیدن به بخش گردشگری زمینه قطع وابستگی کشور به نفت را فراهم کرد.

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی