جزییات تنش آبی همدان و تلاش جهادی دولت برای رفع مشکل از زبان استاندار

 169640761.jpg

استاندار همدان در یک برنامه زنده تلویزیونی و در گفت وگویی مستقیم با مردم ضمن تشریح شرایط مرتبط با مشکل خشکسالی و بروز تنش آبی در استان، روند اقدامات انجام شده و تلاش جهادی و همه جانبه دولت و مسئولان برای رفع مشکل و تکمیل ابرپروژه آبرسانی به همدان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم که با عنوان «دولت مردمی، ایرانی قوی» از سیمای مرکز همدان پخش شد، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: همزمان با ایام هفته دولت ۷۵۳ طرح پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۶۳ میلیارد تومان در این استان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۲۸ طرح نیز با ۶۶۶ میلیارد تومان اعتبار آغاز می شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر شاخص ترین طرح استان، ابرپروژه آبرسانی به شهر همدان است که به رغم گذشت حدود ۱۷ سال از اجرای آن «مصوبه سفر سال ۱۳۸۳ رهبری فرزانه انقلاب به استان همدان» به نوعی نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده بود که با استقرار دولت سیزدهم، تکمیل و بهره برداری از آن به عنوان یک اولویت و در راستای رفع مشکل تاریخی آب همدان در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه کار مطالعاتی این طرح تا سال ۸۶ طول کشید و قرار بود این طرح در سال ۱۳۹۰ افتتاح شود، تصریح کرد: تا سال گذشته و پیش از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، این پروژه تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون برای تکمیل طرح کار شبانه روزی شده به نحوی که پروژه در آستانه بهره برداری است که این حجم کار نشان از همت والا و تلاش جهادی دولت مردمی سیزدهم برای خدمت به مردم است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه طول مسیر انتقال آب برای این پروژه تا تصفیه خانه نزدیک شهر همدان ۱۴۰ کیلومتر است، گفت: پس از آن و با خطوط موجود تا ارتفاع ۱۸۰ متر، آب پمپاژ و سپس به داخل شهر همدان منتقل می شود.

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: با استقرار دولت سیزدهم و با توجه به بحران آب در استان همدان، بلافاصله پیگیری این موضوع به عنوان یک اولویت مهم و محوری در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار داشت: یک روز قبل از آغاز به کار اینجانب به عنوان استاندار همدان، موضوع سهمیه بندی آب شهر در شورای تامین تصویب شده بود به گونه ای که قرار بود شبکه آب شرب نیمی از مشترکان(مردم) شهر صبح ها و نیم دیگر نیز بعدازظهرها قطع شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه سهمیه بندی اقدام خوبی برای مدیریت منابع آبی نیست، اول آبان سال گذشته و در نخستین روز کاری به منظور پیشگیری از ایجاد فشار و مشکل برای مردم، اجرای این مصوبه را لغو کردیم و در ادامه پیگیری های مستمر به صورت حضوری و مکاتبه با مسئولان و مقامات مربوطه در خصوص تکمیل پروژه و رفع اساسی مشکل آغاز شد و همچنین به همراه مجمع نمایندگان استان همدان با رییس جمهور دیدار و درخواست پیش بینی اعتبار ویژه و مناسب برای طرح آبرسانی به همدان را ارائه کردیم.

قاسمی فرزاد ادامه داد: علاوه بر اینها، وضعیت شهر همدان از نظر منابع آبی و نیازهای مربوطه نیز صورت مستمر به معاون اول رییس جمهور، وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه گزارش می شد.

وی اظهار داشت: در همین ارتباط، یک کار تحقیقاتی و پژوهشی دقیق را با محوریت شرکت آبفا و آب منطقه ای استان درباره آخرین وضعیت ذخیره سد، میزان ورودی و خروجی انجام و براساس اطلاعات حاصل از آن ضمن ترسیم افق پیش رو، ضرورت انجام این طرح را به خوبی برای مسئولان مشخص کردیم.

استاندار همدان خاطر نشان کرد: رییس جمهور در اوایل سال جاری مبلغ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص دادند تا روند اجرای طرح شتاب مناسب بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد از کار اجرایی طرح آبرسانی به همدان باقیمانده بود که از جمله آن ۱۰ کیلومتر از خط انتقال در ابتدای مسیر به عنوان سخت ترین بخش در ارتفاعات قرار داشت.

به گفته وی، باید برای لوله گذاری در ابتدای مسیر طرح که در ارتفاعات سخت گذر و سنگلاخی بود، زمین به عمق چهار متر و عرض ۲ متر حفر می شد که کاری بسیار دشوار است که با همت و تلاش جهادی مسئولان و حمایت های ویژه دولت انجام شد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه قرار بود این طرح تا پایان خرداد یا اواسط تیرماه امسال به سرانجام برسد، تصریح کرد: این در حالی بود که متخصصان حداقل ۲۴ ماه زمان برای تکمیل ۶۰ درصد باقی مانده کار پیش بینی کرده بودند.

استاندار همدان افزود: براساس بررسی ها، منابع آبی همدان تا اوایل مرداد به شکل عادیو بدون قطعی و سهمیه بندی پاسخگوی نیاز بود لذا به سرعت کار انتقال منابع و حفاری به خصوص در همان ۱۰ کیلومتر سخت گذر ابتدایی با تامین لوله پیگیری شد.

وی ادامه داد: لوله مورد نیاز برای این طرح باید تا خرداد امسال از طریق شرکت فولاد مبارکه تامین می شد که با پیگیری های مستمر و شبانه روزی، لوله ها تامین شده که تا چند روز آینده نصب آن ها به طور کامل به پایان می رسد.

نماینده عالی دولت در استان همدان گفت: همچنین برای این طرح نیازمند خرید هفت پمپ برای اجرای فاز نخست و الکتروموتور از طریق شرکتی در تبریز بودیم که متولیان این شرکت عنوان کردند تا مهرماه امسال امکان تحویل دستگاه های مورد نیاز را دارند که با مساعدت وزیر نیرو، این تجهیرات اواسط مردادماه، تحویل شد و اکنون در حال نصب است.

به گفته وی، همچنین برای اجرای طرح آبرسانی به همدان ، ۶۰ کیلومتر شبکه انتقال برق پایه دکل آماده شده و از ژنراتورهای موجود در مسیر نیز برای انتقال سریع آب استفاده شده است.

وی افزود: با استفاده از حدود هزار عدد شیر آلات و قطعه لوله جانبی قرار است آب از این طریق به تصفیه خانه مهاجران منتقل شده و سپس به خط و شبکه آب شهری متصل شود که البته این تصفیه خانه به علت تحریم های ظالمانه دشمن و نبود زمینه ورود برخی دستگاه های مورد نیاز، امکان انتقال آب به شهر را ندارد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: البته بخش هایی از این کار نیز اجرایی شده و به طور حتم با ورود تجهیزات مورد نیاز تا اوایل مهر یا آبان ماه سالجاری، تصفیه خانه مهاجران نیز تجهیز و به طور کامل وارد مدار می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به آماده نبودن تصفیه خانه مهاجران، موضوع احداث خط انتقال ۱۵ کیلومتری از این تصفیه خانه به تصفیه خانه شهید بهشتی و تفریجان مطرح و کار به صورت شبانه روزی آغاز و در حال اجراست که تا اواسط هفته آینده این خط نیز تکمیل می شود.

169864713.jpg

به گفته وی، اجرای ابر پروژه و انتقال آب به همدان حداقل ۲ سال زمان نیاز داشت اما با حمایت های قاطع و همت دولت سیزدهم و پیگیری و تلاش جدی مسئولان مربوطه، این طرح در مدت چهار ماه اجرایی شد که این نشانه تلاش جهادی و مسئولانه دولت و دولتمردان در مسیر خدمت به مردم و رفع مشکلات برجای مانده از گذشته است.

استاندار همدان افزود: رییس جمهور در سفر استانی خود به همدان ۲ ماه زمان را برای اجرای این طرح تعیین کردند که سعی ما این است پروژه در کمتر از یک‌ماه اجرا و تکمیل شود.

وی تاکید کرد: البته در این خصوص و با توجه به مسایل پیش آمده، به عنوان استاندار همدان از بابت مشقت و سختی هایی که به واسطه کم کاری و ترک فعل های گذشته و همچنین عدم دور اندیشی درباره وضعیت آب همدان انجام شده، از عموم مردم عذر خواهی می کنم.

استاندار همدان از صبوری و همراهی مردم نجیب همدان به واسطه مشکل پیش آمده قدردانی کرد و اظهار داشت: برخی جریانات خارج نشین به دنبال سوءاستفاده از موضوع و ایجاد تفرقه و نفاق هستند در حالیکه دولت و تمامی مسوولان برای رفع مشکل آب استان مشغول کار و تلاشی شبانه روزی هستند.
وی با تاکید بر اینکه همه توان و ظرفیت استان برای اجرای سریع این طرح بسیج شده است، اظهار داشت: حدود ۲۰ سال پیش نیز آب شهر همدان در ساعاتی از شبانه روز قطع می شد این بدان معنی است که باید از همان زمان نسبت به رفع این مشکل اقدام می شد.

استاندار همدان همچنین در خصوص طرح برخی مسایل از جمله اینکه با اجرای سهیمه بندی آب از ابتدای امسال(به مدت ۲ تا سه ساعت در روز) می توانستیم آب را تا مهر یا آبان امسال برای مصرف تامین و مدیریت کنیم نیز گفت: این مطلب از نظر تجربی، فنی و علمی مورد تایید نیست چرا که قطعی آب حتی به مدت هشت ساعت در روز نیز اثر منفی دارد برای نمونه پیش از سهمیه بندی، خروجی آب تصفیه خانه پارک مردم ۴۵۰ لیتر در ثانیه بود که پس از قطعی آب میزان برداشت به ۲ برابر افزایش یافته به گونه ای که به سرعت میزان آب موجود در مخزن افت کرده و موجب نرسیدن آب به واحدهای طبقات دوم و سوم ساختمان ها می شود.

قاسمی فرزاد افزود: هم اینک برای رفع مقطعی مشکل، از چاه هایی که امکان اتصال به شبکه را دارند استفاده شده و چاه های در اختیار مجموعه های مختلف و کارخانجات و کشاورزان نیز به خطوط اصلی شبکه آب متصل شده است.

وی از اقدام ارزشمند کشاورزان شهرستان بهار و روستای گنج تپه بابت در اختیار گذاشتن چاه ها برای مصارف شرب مردم قدردانی کرد و افزود: کشاورزان خودجوش و داوطلبانه عنوان کردند راضی به مصرف آب کشاورزی برای کشت و زرع در مقطعی که مردم مشکل آب دارند، نیستند.

169861114_1.jpg

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی