نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در اشتغال پایدار جوانان استان همدان

169742215.jpg

استاندار همدان با انتشار یادداشتی نوشت: امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش‌ یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش وضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، در یادداشت علیرضا قاسمی فرزاد آمده است: می‌دانیم که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای اولین بار در دیدار کارآفرینان در سال ۱۳۸۹ اقتصاد مقاومتی  را مطرح فرمودند.

محورهای اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی نیز شامل حمایت از تولید ملی، سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، توجه به نخبگان و استفاده از فناوری نوین است. برهمین مبنا ایشان درسال ۱۳۹۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ بند به دستگاه‌های ذبربط ابلاغ فرمودند که از جمله مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغ‌ شده می‌توان به بند ۲ این سیاست‌ها که پیشتازی در اقتصاد دانش‌ بنیان را دستور کار قرار داده، اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در ادامه با نام نهادن سال جاری به‌ عنوان «تولید: دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» ضمن تأکید بر اقتصاد و تولید، نقشه راه اقتصاد کشور را تبیین کردند. هدف اصلی از توجه به اقتصاد دانش‌ محور نهایتاً دستیابی به توسعه پایدار، خصوصاً در کشورهای در حال‌ توسعه است.

محصولات دانش‌بنیان اکنون نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشورها داشته به‌ طوری‌ که سهم آن‌ها در تولیدات صنعتی جهان در حال افزایش است. از جمله محصولاتی که می‌توانند در عرصه بازار جهانی به رقابت بپردازند محصولاتی با فناوری بالا و مرتبط و وابسته به شرکت‌های دانش‌ بنیان‌اند که در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های دانش‌ بنیانی که در کشور به‌ویژه در استان همدان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند در حال افزایش هستند.

بی‌شک، دانش به‌ عنوان عامل اساسی در افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی مطرح می‌گردد. این مدل اجزای مهم اقتصاد دانشی را خلاقیت، داده‌ها و اطلاعات، سرمایه دانشی و نوآوری معرفی می‌کند. به‌ طوری‌ که در این اقتصاد، دانش به صورتی یک ابزار سازمانی عمده برای کسب و حفظ مزیت رقابتی درآمده است و سازمان‌ها یا شرکت‌های دانش‌ بنیان با برخورداری از سرمایه‌های دانشی می‌توانند در حل مشکلات تجاری نظیر رقابت‌پذیری، کاهش سهم بازار، پارادوکس بهره‌وری، اطلاعات اضافی و نیاز برای خلاقیت در مواجهه با شرکت‌های متعدد فعالیت نمایند و نقش خود را درپویایی‌های نهفته اقتصاد دانشی به‌ خوبی ایفا نموده و در افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی جامعه مؤثر باشند.

شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تبدیل ایده‌ها و نوآوری‌ها به محصول، تجاری‌سازی تحقیقات، هم‌افزایی علم و ثروت و توانمندسازی و هدایت دانش‌آموختگان جهت ورود به فضای کسب‌وکار ایجاد می‌شوند. این کسب‌ و کارها از نظر ایجاد مشاغل پایدار مبتنی بر فناوری و بهره‌برداری از فرصت‌های جدید، نقش مهمی در موفقیت اقتصادی کشور دارند؛ از این‌رو شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر رشد و توسعه کارآفرینی در چنین سازمان‌هایی می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها برای ارتقای فعالیت‌های کارآفرینانه مفید باشد. با توسعه و گسترش شرکت‌های دانش‌ بنیان می‌توان به اهدافی همچون ایجاد اشتغال با کمک به استارتاپ‌ها، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و همچنین مقابله با آثار تحریم‌ها دست‌ یافت، ضرورت برنامه‌ریزی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها پیشنهادهای صاحب‌نظران و اجرایی شدن آن‌ها اقدامی مؤثر در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۱ است.

استان همدان و بروز و ظهور شرکت‎های دانش‌بنیان
استان همدان علیرغم پتانسیل‌ها، ظرفیت‌های ویژه، گردشگری، آب‌وهوای مطبوع و چهارفصل، زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، ظرفیت‌های ویژه معادن، منابع عظیم خدادادی و از همه مهم‌تر وجود جوانان نخبه و تحصیل‌کرده در استان که مثل باقی استان‌های کشور درگیر پدیده بیکاری‌اند، بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش‌ازپیش ضروری ساخته است؛ زیرا یکی از راه‌کارهای اساسی کاهش رشد بیکاری جوانان تحصیل‌کرده و حتی فاقد مدرک دانشگاهی، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان است و همچنین در حوزه تولید، در فضایی قرارگرفته‌ایم که ادامه شرایط با شیوه‌ها و روش‌های فعلی چه در جنبه داخلی وچه در جنبه صادرات خارجی مقرون‌ به‌ صرفه نیست.

با این‌حال، گرچه «ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید» با ورود به حوزه‌های مختلف تولید، نقشی حمایت‌کننده و تسهیلگر داشته، اما در کنار آن، مجموعه مدیریتی استان بر آن شد تا در نخستین گام، «ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌ بنیان» را پایه‌گذاری کند؛ زیرا با انجام این کار، ضرورت برنامه‌ریزی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، به‌ کارگیری پیشنهادهای صاحب‌نظران اعضای این ستاد و اجرایی شدن آن‌ها اقدامی مؤثر در مسیر تحقق شعار سال ۱۴۰۱ است.

مبنای کار نیز این‌گونه است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ضمن ستاد تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان، از رییس مجموعه پارک علم و فناوری استان، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط دعوت کرده و مسائل و مشکلات این حوزه را با دقت بررسی و رفع خواهد کرد.

از اقدامات دیگری که در این حوزه انجام‌ شده است، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای سیاست افزایش دو برابری شرکت‌های دانش‌بنیان است. تا پیش از سال ۱۴۰۱، مجموع شرکت‌های دانش‌بنیان استان ۵۳ واحد بوده و در سال جدید تاکنون، با پیگیری‌های صورت گرفته و تدابیر لازم ۱۱ واحد به این شرکت‌ها افزوده‌ شده و به ۶۴ واحد رسیده است.

این سیاست به‌طور کلی در افق ۴ ساله دولت برنامه‌ریزی‌شده که هر سال نیز میزان افزایش این شرکت‌ها هدف‌گذاری شده است. بدون شک، دولت تسهیلگر و هموار کننده راه شرکت‌های دانش‌بنیان است و بر این باوریم که این شرکت‌ها باید کل حوزه تولید استان را در بر بگیرند.

در پایان به مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌هایی که در جهت حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار مجموعه مدیریتی استان قرار گرفته اشاره می‌شود: مطرح کردن مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در سفر قریب‌الوقوع حضرت آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به استان همدان، استقرار آن‌ها در مراکز تولید استان، پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به زمین، ارائه تسهیلات از طریق استفاده از ظرفیت «صندوق پیشرفت و عدالت» - که دولت سیزدهم برای هر استان در نظر گرفته و در بودجه ۱۴۰۱ نیز آورده شده است –در راستای رفع نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان (بدون شک تسهیلاتی که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت چندین برابر تسهیلاتی است که الان در اختیارشان قرار داده‌شده است)، ساخت‌ وسازهای پارک علم وفناوری و فراهم کردن امکانات موردنیاز شرکت‌های دانش‌بنیان استان.

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی