استاندار همدان: چاه‌های غیرمجاز مسدود خواهند شد

image_2022_4_14-10_8_54_981_Y2E.jpg

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری، دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار همدان در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان، گفت: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیر زمینی اقدامات لازم انجام شود.

استاندار همدان گفت: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد، گفت: باید برای برداشت‌های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیر زمینی بود، تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را تامین کرد.

وی گفت: در حوزه کشاورزی باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه کشت محصولات پر آب باید حذف شود، تاکید کرد: با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می شود.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است و آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی فرزاد گفت: تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز موجب ایجاد فروچاله می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست و زندگی مردم دارد.

وی بابیان اینکه کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد، افزود: باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت تلاش کرد.

استاندار همدان تصریح کرد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند.

وی با تاکید براینکه کشت‌های غرق آبی آسیب های جبران ناپذیری دارد، گفت: با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان‌های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش‌های مختلف تصمیم گیری شود.

قاسمی فرزاد خواستار مسدود کردن همه چاه‌های غیر مجاز در استان شد و گفت: رسانه ها و صدا و سیما باید با فرهنگ سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند.

وی ادامه داد: برنامه های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

استاندار همدان در پایان گفت: ما در وضعیت بحرانی کم آبی قرار داریم و باید با صرفه جویی به دنبال کاهش مصرف باشیم.

image_2022_4_14-10_9_6_127_XMx.jpg

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی