استاندار همدان: کارگاه‌های اجرایی طرح انتقال آب سد تالوار به همدان افزایش می‌یابد

image_2022_5_14-9_19_25_915_UiH.jpg

استاندار همدان گفت: به منظور تسریع در روند اجرای طرح انتقال آب سد تالوار به همدان، کارگاه‌های پروژه با افزودن نوبت کاری توسط پیمانکار افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، علیرضا قاسمی فرزاد روز جمعه در بازدید از سد تالوار و پروژه انتقال آب از این سد به همدان، افزود: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) پیمانکار این طرح است و قرار است بر اساس تفاهم‌نامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروژه را تحویل دهد.

وی اظهار داشت: امسال با توجه به کاهش بارش نزولات آسمانی و خشکسالی، منابع آبی استان همدان دچار تنش و بحران شده است که باید با مصرف بهینه و برداشت درست، منابع آبی را مدیریت کرد.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: وزیر نیرو اواخر مهرماه سال گذشته در بازدید از پروژه انتقال آب سد تالوار به همدان بر تسریع در روند اجرایی این طرح تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مناسبی برای این طرح تخصیص یافته است، خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان به این طرح تزریق شده و در هفته های آینده نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن پرداخت می‌شود.

استاندار همدان ادامه داد: افزایش سرعت عملیات اجرایی و گروه‌های کاری این پروژه مورد تاکید جدی وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه در دیدار با فرمانده کل سپاه پاسداران بر تسریع روند کار این طرح تاکید شد، اظهار داشت: تکمیل ایستگاه پمپاژ، اجرای هفت کیلومتر لوله گذاری و تامین تجهیزات مورد نیاز از مهم‌ترین اولویت‌های این پروژه است.

قاسمی فرزاد افزود: وضعیت منابع آب سد اکباتان و چاه های اطراف مناسب نیست و مردم همدان نیازمند منابع آبی پایدار و سالم هستند.

وی گفت: منابع آبی همدان محدود است و امکان دارد تا فصل تابستان ظرفیت ذخیره آب به اتمام برسد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش گروه های کاری و کیفیت بخشی به کار  پیش از وارد شدن به شرایط بحرانی، آب سد تالوار به همدان منتقل شود.

گفتنی است؛ طرح انتقال آب از سد تالوار زنجان به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که با اجرای این طرح آب دراز مدت ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل تپه و شیرین سو و ۱۵۹ روستا و پایگاه هوایی شهید نوژه همدان تامین می شود.

سد تالوار با گنجایش ۵۰۰ میلیون متر مکعب در بخش چنگ‌الماس شهرستان بیجار استان کردستان و در مجاورت مرز استان‌های همدان و زنجان با هدف افزایش سطوح زیر کشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغالزایی و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان، افزایش متوسط درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رود خانه تالوار ساخته شده است.

حق آبه استان همدان از این سد در ابتدا ۶۵ میلیون متر مکعب بوده که اکنون به ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده است. این سد آب مورد نیاز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت خورخوره در شهرستان بیجار استان کردستان راتامین می کند.

سد تالوار از نوع خاکی با هسته رسی است و دارای ارتفاع از پی ۸۸ متر، طول تاج ۵۲۹ متر و عرض تاج ۱۲ متر بوده و با حجم کل۵۰۰ میلیون متر مکعب، سالانه ۲۲۶ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند. حوضه آبریز سد تالوار ۶ هزار و ۴۴۱ کیلومتر مربع است و میزان آورد متوسط رودخانه ۲۸۳ میلیون متر مکعب در سال و سیستم سرریز آن اوجی شکل آزاد است.

استان همدان در دسته استان های سرد و خشک کشور محسوب می شود و میانگین بلند مدت بارش در این استان سالانه ۳۶۰ میلیمتر به ثبت رسیده است.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، نعمت آباد اسدآباد و کلان ملایر از سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

image_2022_5_14-9_22_35_984_D3q.jpg

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی