معاون عمرانی استاندار : همدان در آستانه بحران کم آبی است

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری همدان « فرهاد فرزانه » روز یکشنبه در جلسه نشست مشترک اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان همدان افزود : مجموع بارش های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت متوسط ۲۸۱ میلی متر (برف و باران) ثبت شده که این میزان نسبت به بارش های سال آبی گذشته ۴۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: این میزان کاهش بارندگی ما را با چالش بسیار جدی کمبود آب روبه‌رو کرده و مردم باید با رعایت و مصرف بهینه، ما را برای مدیریت مصرف و گذر از این مشکل یاری کنند.

فرزانه گفت : با وجود کاهش میزان بارندگی ، امسال هیچ تنشی در مورد آبیاری باغ‌های استان همدان نداشتیم و با توجه به شرایط سخت ، توزیع آب در بین باغداران با مدیریت و به خوبی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد : با وجود شرایط موجود، تمرکز بر برداشت از چاه‌ های استیجاری برای تامین کمبود آب پیش بینی و برنامه ریزی شده هرچند که صرفه جویی و مدیریت مصرف ، تنها راه عبور از بحران خشکسالی فعلی است .

معاون عمرانی استانداری همدان با اشاره به اینکه برداشت از سد اکباتان باید مدیریت شود تا در روزهای آینده با مشکل جدی آب رو به رو نشویم، افزود : حجم ذخیره آب سد اکباتان به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب معادل ۱۹ درصد گنجایش آن کاهش یافته  و میزان خروجی آب آشامیدنی آن برابر ۹۲۰ لیتر در ثانیه است .

فرزانه افزود : در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با متوسط بارش ۲۸۱ میلی‌متر ، میزان ریزش برف و بارش باران نسبت به بلند مدت ۲۲ درصد کاهش یافته است .

 سال آبی یا همان سال زراعی ، اول مهر آغاز و ۳۱ شهریور سال آینده به پایان می رسد که میزان بارش‌ها در این مدت ثبت و برای مقایسه با سال‌های گذشته محاسبه می‌شود.

در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان همدان به صورت متوسط ۲۸۱ میلی متر (برف و باران) ثبت شده در حالی که این میزان در طول ۴۰ سال گذشته به صورت متوسط سالانه ۳۶۰ میلیمتر ثبت شده است .

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی