استاندار همدان: مدیریت بحران آب نیازمند بازنگری شیوه تولید در حوزه کشاورزی است

2L3A8020.JPG

استاندار همدان گفت: با توجه به بحران آب و خشکسالی در کشور و این استان باید شیوه تولید به ویژه در حوزه کشاورزی بازنگری و تغییر یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در یک برنامه زنده تلویزیونی افزود: طبق گفته کارشناسان ۸۰ تا ۹۳ درصد آب موجود، در بخش کشاورزی صرف می شود بنابراین باید بازنگری اساسی در شیوه تولید و الگوی کشت انجام شود.

وی اضافه کرد: روش سنتی و غرقابی روش مناسب برای آبیاری مزارع نیست، حتی در کشورهایی که میزان بارش آنها ۱۰ برابر ایران است نیز از روش های فنی و عالمانه برای آبیاری مزارع، باغ ها و کشت محصول استفاده می کنند. بالاترین مقام اجرایی استان همدان روش های کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی و باغداری را موجب تلف شدن آب دانست و خاطرنشان کرد: در گام نخست باید نوع کشت را تغییر و از محصولات پر آب بر به سمت کشت محصولات کم آب بر رفت. قاسمی فرزاد تاکید کرد: کشت سیب زمینی، هندوانه و یونجه در چنین شرایط بی آبی صحیح نیست و سازمان جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به ارائه آموزش های لازم به کشاورزان برای ممانعت و خودداری از کشت محصولات پر آب بر اقدام کند. وی گفت: همچنین کشاورزان باید کشت دوم و سوم محصول را در چنین شرایط کم آبی کنار بگذارند و هر کشاورز باید تنها یک نوبت کشت کند چرا که این وضعیت موجب می شود که با سرعت بالا منابع زیرزمینی و مخازن آبی مصرف شده در حالیکه نمی توان آبی را جایگزین یا خلق کرد.

استاندار همدان تصریح کرد: کاشت و برداشت محصول به روش گلخانه میزان مصرف آب را به یک دهم و میزان تولید را به سه تا پنج برابر افزایش می دهد بنابراین باید این حوزه را جهاد کشاورزی ساماندهی و سال آینده پیاده سازی کند.
 
قاسمی فرزاد اضافه کرد: همچنین با توجه به بحران کم آبی میزان برداشت آب باید در هر بخش با استفاده از کنتور هوشمند محدود و مدیریت کرد. وی تاکید کرد: آب نیز همانند نفت، گاز و معادن انفال بوده و متعلق به همه مردم است بنابراین در زمان کم آبی اجازه نمی دهیم آب به بخش کشاورزی هدایت و صرف کشت هندوانه شود. استاندار همدان اظهار داشت: استفاده از پساب در بخش صنعت، گلخانه و نیروگاه در دستور کار قرار دارد چرا که راهی جز صرف آب سالم و بهداشتی برای آشامیدن و پساب آن در بخش صنعت نیست. قاسمی فرزاد افزود: در بخش معدن با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و برنامه توسعه کشور، نگاه و نگرش جدید در دولت به معدن شکل گرفته است و طبق مطالبه رهبر فرزانه انقلاب، نباید معادن خام فروشی و ارزان به فروش برسد چرا که بیشترین بهره وری مربوط به این بخش است.

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی