استاندار همدان: مقابله با آلودگی ریزگرد‌ها هم‌افزایی استان‌های هم‌جوار و اقدامی ملی را می‌طلبد

image_2022_6_6-12_7_16_12_Tfu.jpg

استاندار همدان با اشاره به اینکه منشا اصلی ریزگردها در کشور سرزمین‌های همسایه است، گفت: مقابله با پدیده آلودگی ناشی از ریزگردها و گرد و غبار هم‌افزایی استان‌های همجوار و اقدامی ملی را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در جلسه کارگروه آلودگی هوای استان همدان، افزود: برهمین اساس ضروری است که دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک مسئولیت خطیر  اجتماعی در زمینه محیط زیست حضور و مشارکتی فعال داشته باشند. 

وی ضمن تبریک هفته محیط‌زیست و گرامیداشت یاد شهدای این حوزه، اظهار داشت: ریزگردها باعث بروز تغییر و تحولاتی در نوع آب و هوای کشور شده که در این راستا باید به صورت علمی و اجرایی چاره‌اندیشی شود. 

استاندار همدان با بیان اینکه رفع مشکل ریزگردها نیازمند سازوکاری دیپلماتیک در سطح ملی و بین‌المللی است، تصریح کرد: در داخل کشور برای حل مشکل ریزگردها، باید بین استان‌های غرب کشور که از این موضوع رنج می‌برند، یک هم‌صدایی و هم‌افزایی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها علاوه بر آلودگی هوا و مشکلات انسانی، مخاطرات گیاهی را نیز به وجود خواهد آورد.

نماینده عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه هر وقت یک اقدام امنیتی علیه کشور انجام می‌شود واکنش مقتضی و مناسب صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در حوزه محیط زیست و ریزگردها نیز باید اقدامی اساسی و دیپلماسی جدی انجام شود چراکه موضوعی با ضریب اهمیت بسیار بالاست.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه برای حفظ وضعیت موجود و احیا شرایط متاثر از آلودگی ریزگردها تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی ضروری است، گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه با ایجاد پوشش گیاهی متناسب با مناطق استانی و آب‌و هوایی می‌توانند به کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی ریزگردها کمک‌ کنند. 

استاندار همدان با بیان اینکه کاشت درخت‌ و گیاهان کم‌آب‌بَرِ سازگار با مناطق شور، لم‌ یزرع و بایر نیز نقش موثری در کاهش آسیب‌ها و آلودگی ریزگردها دارد، تصریح کرد: بخش تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی باید در راستای اقدام برای کاهش آسیب‌های آلودگی ریزگردها بیش از پیش فعال شود. 

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌ مجموعه‌های علمی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان در راستای مقابله با آلودگی ریزگردها باید استفاده بهینه شود، گفت: دستگاه‌های متولی راه درست نگهداری و بهره‌برداری و مراقبت از محیط زیست را باید به طور گسترده ارائه و آموزش دهند.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: سازمان صمت باید اقدامات مقابله‌ای خود در حوزه برداشت‌های غیر مجاز معادن از دامنه الوند را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه آگاهی‌بخشی، هشدارهای جدی و تذکر لازم به شرکت‌ها و کارخانجاتی که در زمینه فرآوری فعالیت دارند و مواد اولیه را به صورت غیر مجاز تهیه می‌کنند نیز باید به صورت جدی در دستور کار باشد.

استاندار همدان با بیان اینکه با شرکت‌ها و افراد سودجویی که منابع آبی را آلوده و رسوبات را وارد سدهای استان می‌کنند باید درچارچوب قانون برخورد شود، افزود: دراین زمینه از برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های اجرایی با هدف حفظ محیط زیست به صورت کامل حمایت می‌شود. 

وی اظهار داشت: باید از ابتدای تابستان و بایک بسیج همگانی پاکسازی و پالایش محیط پیرامونی ورودی و خروجی شهر همدان از آلودگی‌های محیط زیست در دستور کار قرار گیرد و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک‌ مسئولیت اجتماعی، یک خط دشت‌بان تشکیل و در راستای پاکسازی محیط پیرامونی ورودی و خروجی شهرها اقدام شود.

image_2022_6_6-12_7_14_40_C5q.jpg

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی