1.مطالعه و اجرای کلیه بخشنامهها و دستورالعملها و امور محوله از هیئت مرکزی و هیئت عالی گزینش و دستگاه ذیربط. 2.بررسی و تعیین صلاحیت اخلاقی،اعتقادی و سیاسی متقاضیان مشمول قانون قبل از ورود تا مرحله قطعیت داوطلبان اشتغال ،مأمورین و منتقلین بر اساس ضوابط و ملاکهای پذیرش از جمله: استعلام از مرکز اسناد،استعلام از هیئت عالی،مصاحبه ،تحقیق ،ارزیابی و سایر موارد. 3.رسیدگی به شکایات در مرحله اول تجدیدنظر. 4.بررسی صلاحیت کارکنان موردنیاز هسته و معرفی به هیئت مرکزی گزینش جهت تأیید نهایی. 5.شرکت در جلسات،گردهماییها و برنامههای آموزشی هیئت مرکزی و هیئت عالی گزینش و سایر مراجع. 6.تشکیل جلسات هسته،تهیه و تنظیم صورتجلسه و پیگیری مصوبات آن جهت ارائه به هیئت مرکزی گزینش. 7.پیگیری معرفی ،تأیید و صدور احکام انتصاب مسئولین گزینش از طریق دفتر استاندار و هیئت مرکزی گزینش. 8.ایجاد همکاری و هماهنگی لازم با هیئت تخلفات اداری و حراست و سایر مراجع ذیصلاح در امور محوله. 9.نظارت و ارزیابی عملکرد افراد تحت سرپرستی و پیشنهاد عزل،جابجایی ،تشویق و توبیخ به شورای هسته و انعکاس به هیئت مرکزی جهت تصمیم نهایی. 10.نظارت بر تشکیل بانک منابع اطلاعاتی گزینش استانداری. 11.پیشبینی و تأمین مصاحبه گران و محققان فصلی و نیازهای مالی و تدارکاتی هسته. 12.ضبط و نگهداری کلیه مدارک و پروندهها با رعایت اصول طبقهبندی اسناد. 13.تهیه گزارشات و آمار عملکرد دورهای هسته جهت ارائه به هیئت مرکزی گزینش و بالاترین مقام دستگاه. 14.برنامهریزی و نظارت در اجرای اتوماسیون اداری گزینش و همکاری با سایر دستگاهها در این خصوص.